Ποια ΜΜΕ επιλέγουν τα Social Media; A'

Κι ενώ οι έρευνες γνώμης για την πολιτική στα Social Media συνεχίζονται με νέες επεξεργασίες των datasets 2012-2017 και κυρίως τους γλωσσικούς αλγόριθμους αλλά και την απομόνωση των bots, μία ακόμη έρευνα μπαίνει σε ώριμο στάδιο: αυτή της επιρροής των ΜΜΕ στο δημόσιο διάλογο.
Για την ακρίβεια, η έρευνα αφορά τη διείσδυση των ΜΜΕ στο δημόσιο διάλογο άμεσα, μέσα από ονομαστικές αναφορές που κάνουν οι χρήστες σε αυτά είτε για να σχολιάσουν ειδήσεις είτε για να σχολιάσουν τα ίδια τα ΜΜΕ και το ρόλο τους είτε για να τα χρησιμοποίησουν ως παραπομπές στα δικά τους επιχειρήματα.
Στην παρούσα φάση δεν αφορά αναφορές σε ειδήσεις χωρίς ταυτόχρονη αναφορά στο/στα ΜΜΕ που την έχουν δημοσιεύσει.
Με βάση τα παραπάνω  συλλέχθηκαν και αναλύθηκαν οι αναφορές σε κάθε μία εκ των οποίων περιλαμβάνεται το όνομα, το handle ή το URL ενός ή περισσότερων ελληνικών ΜΜΕ είτε ως απλό mention είτε ως reply είτε ως retweet ή κοινοποίηση.
Δεν περιλαμβάνονται οι αναφορές σε ειδήσεις που έχουν αναρτηθεί/δημοσιευτεί σε ένα ΜΜΕ εάν δεν αναφέρεται και το ΜΜΕ που τις έχει δημοσιεύσει. Επίσης δεν περιλαμβάνονται αναφορές από και σε δημοσιογράφους που εργάζονται στα ΜΜΕ εάν και πάλι δεν υπάρχει το όνομα αυτού του ΜΜΕ.
Επίσης δεν περιλαμβάνονται οι αναφορές σε εκπομπές, shows ή άλλα δημοσιογραφικά, τηλεοπτικά, ψυχαγωγικά προϊόντα εάν και πάλι δεν αναφέρεται το ΜΜΕ που τα μεταδίδει.
Αυτή η παρατήρηση είναι ιδιαίτερα κρίσιμη καθώς είναι προφανές ότι οι αναφορές σε ειδήσεις ή ο σχολιασμός τους χωρίς να περιλαμβάνουν το ΜΜΕ που τις δημοσίευσε είναι πολλαπλάσιες εκείνων που έχουν ΚΑΙ το όνομα του Μέσου. Ομως κάτι τέτοιο θα αφορούσε την επιρροή των ειδήσεων (ή της επικαιρότητας) και όχι των Μέσων.
Υπό αυτή την έννοια η έρευνα δεν απαντάει στο ερώτημα «πως ενημερώνονται οι χρήστες των Social Media» αλλά κυρίως στο κατά πόσο τα αποδέχονται ως πηγή της πληροφόρησής τους και ως άξονα της θεματολογίας τους.
Τέλος, σε αυτή τη φάση της έρευνας για τα ΜΜΕ δεν εξετάζω καθόλου το πρόσημο γνώμης (sentiment) αλλά κυρίως τα δημογραφικά στοιχεία της. Η επιδοκιμασία ή αποδοκιμασία των ΜΜΕ ίσως αποτελέσει αντικείμενο άλλης –εξαιρετικά πολύπλοκης- έρευνας. Παρ’ όλα αυτά τα εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά αναφορών έναντι του συνόλου των δημοσιεύσεων από τους χρήστες αλλά και οι προτιμήσεις τους ως προς το ποιες ομάδες ΜΜΕ αναφέρουν είναι απολύτως ενδεικτικές της αποδοκιμασίας τους. Εμπειρικά μιλώντας, θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι χρήστες των Social "αγαπάμε να βρίζουμε" τα ΜΜΕ. Επίσης ξέρουμε, από διεθνής έρευνες, ότι οι Ελληνες έχουμε ρίξει στον "καιάδα" της απαξίωσης τόσο τα ΜΜΕ όσο και τη δημοσιογραφία γενικότερα.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ
 Σύνολο αναφορών 2011-2017: 20.563.800 έναντι (εκτίμηση) 2.602.974.371
αναφορών συνολικά μέσα στο διάστημα 2011-2017, δηλαδή το 0,79% του συνόλου των αναφορών (posts, tweets, άρθρα) που συνιστούν τον δημόσιο διάλογο στην Ελλάδα μέσα από τα Social Media και το Web.
Από αυτές, οι 13.957.906 αναφορές προέρχονται από περίπου 500.000 χρήστες.
Σύνολο αναφορών 2017: 4.575.000 έναντι (εκτίμηση) 400.000.000 αναφορών συνολικά μέσα στο 2017, δηλαδή το 1,1% του συνόλου των αναφορών (posts, tweets, άρθρα) που συνιστούν τον δημόσιο διάλογο στην Ελλάδα μέσα από τα Social Media και το Web.
  • Οι αναφορές μαζί με εκείνες που γίνονται σε ξένα ΜΜΕ ξεπερνούν τα 6.160.000 (1.600.000 επιπλέον)
  • Εάν όμως αφαιρέσουμε το σύνολο των αναφορών στο Web (κυρίως στα ενημερωτικά sites) δηλαδή το μεγαλύτερο μέρος της αυτοαναφορικότητας των Μέσων, μένουν 3.560.000 αναφορές στα Social από περίπου 170.000 χρήστες (έναντι 6,2 εκατ. Ελλήνων χρηστών στα Social Media) ή του 3% των χρηστών.
  • Είναι ενδεικτικό ότι οι ονομαστικές αναφορές σε τηλεοπτικά shows και παιχνίδια, την ίδια περίοδο, αγγίζουν τα 4.800.000 (!) χωρίς να υπολογίζονται οι έμμεσες αναφορές σε αυτά (αναφορές σε παίκτες, παρουσιαστές κ.α.) χωρίς να αναφέρεται το Μέσο μετάδοσης, ο τίτλος του show ή το σχετικό hashtag.
  • Οι αναφορές στα πολιτικά κόμματα φτάνουν τα 8.600.000 (ΣΥΡΙΖΑ 5,3 εκατ., ΝΔ 2,9 εκατ.) κατά την ίδια περίοδο.
ΟΜΑΔΕΣ ΜΜΕ: Περιλαμβάνονται 80 εφημερίδες, ραδιόφωνα, τηλεοπτικά κανάλια και ενημερωτικές ιστοσελίδες που έχουν χωριστεί σε πέντε (5) Ομάδες ελληνικών ΜΜΕ και μία Ομάδα Ξένων ΜΜΕ:
  • Συντηρητικά MME (αμιγώς Δεξιά ΜΜΕ)
  • Κεντρώα αντιπολιτευόμενα (τη σημερινή κυβέρνηση) Media (αντιπολιτευόμενα ΜΜΕ κεντροδεξιάς/κεντροαριστεράς)
  • Κεντρώα συμπολιτευόμενα MME (ουδέτερα ΜΜΕ - ίσων αποστάσεων ή συμπολιτευόμενα κεντροαριστερά)
  • MME της Αριστεράς (φιλικά προς την κυβέρνηση ή/και τον ΣΥΡΙΖΑ και αντιπολιτευόμενα αριστερά ΜΜΕ)
  • Ξένα ΜΜΕ (όλα τα μεγάλα ξένα ΜΜΕ και Πρακτορεία)
Επίσης στα ίδια ΜΜΕ έχουν χωριστεί και σε κατηγορίες Μέσων (ενημερωτικά sites και Blogs, εφημερίδες, τηλεοπτικά κανάλια, ραδιόφωνα)
Το σύνολο των αναφορών (3.560.000 έναντι (εκτίμηση) 400.000.000 αναφορών συνολικά στο έτος, δηλαδή το 1% του συνόλου των αναφορών (posts, tweets, άρθρα) που συνιστούν τον δημόσιο διάλογο στην Ελλάδα) είναι εξαιρετικά μικρό και δείχνει ότι άσχετα από το ποιο Μέσο χρησιμοποιούν για την ενημέρωσή τους, οι Ελληνες χρήστες αρνούνται να το αναφέρουν ως πηγή τους.
Η διάδοση του περιεχομένου (ειδήσεων και άρθρων) που παρέχουν τα ΜΜΕ γίνεται από τους χρήστες χωρίς άμεση αναφορά πηγής. Εξαίρεση αποτελούν τα ξένα ΜΜΕ στα οποία γίνεται συγκεκριμένη αναφορά ανεβάζοντας τα ποσοστά τους έναντι των ελληνικών.
Το πραγματικό ποσοστό αναφορών στα ΜΜΕ είναι ακόμη μικρότερο καθώς το 30% βρίσκεται στο Web δηλαδή σε ενημερωτικούς (κυρίως) ή μη ιστότοπους, είναι δηλαδή αυτοαναφορικό. Τα ίδια τα Μέσα αναφέρονται πολύ συχνά στον εαυτό τους, σε "αδελφά" Μέσα ή σε τρίτα Μέσα, πράγμα που αλλοιώνει τη μέτρηση της πραγματικής διείσδυσής τους.
Με κλασσικούς όρους marketing αυτό σημαίνει ότι σε επίπεδο “brand” τα ΜΜΕ υστερούν. Σημαίνει επίσης ότι δεν υπάρχουν ισχυρές κοινότητες χρηστών με βάση κάποιο Μέσο.
Ας δούμε όμως τον πρώτο πίνακα που αφορά τις κατηγορίες των ΜΜΕ για το 2017:

SynoloMME2017cat

Ενα από τα κεντρικά ευρήματα αυτής της έρευνας είναι ότι η Ομάδα των Ξένων ΜΜΕ είναι με διαφορά πρώτη έναντι των Ομάδων των ελληνικών ΜΜΕ και συνήθως με ουδέτερο ή θετικό πρόσημο. Στο σύνολο των αναφορών στα ΜΜΕ, πάνω από μία στις τέσσερις είναι για Ξένα Μέσα.
Μια σημαντική διαφοροποίηση έχουμε όταν βλέπουμε μόνο τις αναφορές στα Social Media αφαιρώντας εκείνες από το Web:
SynoloMME2017catSocial
Ετσι, εδώ πρώτες έρχονται οι αναφορές στους ενημερωτικούς ιστότοπους (23%) και ακολουθούν τα Ξένα ΜΜΕ με 22%.
Στην τρίτη θέση έρχονται οι εφημερίδες (οι online εκδόσεις τους κυρίως), ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο της έρευνας που θα δούμε και παρακάτω. Τέταρτη η TV με 19%. Ακολουθούν Ραδιόφωνο και Αθλητικά Μέσα.
Που οφείλονται όμως τα υψηλά ποσοστά αναφορών στα Ξένα ΜΜΕ;
  • Βασικός συντελεστής αυτής της εικόνας είναι ότι πολλά άρθρα και ειδήσεις Ξένων ΜΜΕ αναδημοσιεύονται μεταφρασμένα σε ελληνικά ΜΜΕ (κυρίως Διεθνή, Gossip αλλά και όσα αφορούν την Οικονομία της χώρας μας). Ο μέσος όρος αυτών των αναδημοσιεύσεων ξεπερνάει το 30% του συνόλου του ελληνικού περιεχομένου. Ενώ το 66% των αναφορών βρίσκονται στο Web (κυρίως στα ενημερωτικά sites) και το 21% στο Twitter.
  • Η παράθεση του ονόματος ενός ξένου Μέσου θεωρείται ότι προσδίδει κύρος σε μια ανάρτηση χρήστη ή δημοσίευμα αρθρογράφου.
  • Μεγάλος αριθμός χρηστών και ιδιαίτερα στις ηλικίες 25 με 45 ενημερώνεται απ’ ευθείας από ξένα Μέσα και τα αναφέρει (περίπου 16%)
Ας δούμε τώρα μία πρώτη εικόνα των ΜΜΕ ως προς το πολιτικό τους «χρώμα»:
SynoloMME2017Politik
Και εδώ τα Ξένα ΜΜΕ έρχονται πρώτα με 32,6%. Ακολουθούν τα Κεντρώα αντιπολιτευόμενα στη σημερινή κυβέρνηση (ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ) με 23,3%. Τα πολιτικά "στρατευμένα" Μέσα καταλαμβάνουν τις δύο τελευταίες θέσεις.
Διαφοροποίηση στις πρώτες θέσεις έχουμε και πάλι όταν βλέπουμε μόνο τις αναφορές στα Social Media αφαιρώντας εκείνες από το Web:
SynoloMME2017PolitikSocial
Στα καθαρά δεδομένα από τα Social, πρώτα έρχονται τα κεντρώα αντιπολιτευόμενα ΜΜΕ και ακολουθούν τα ξένα Μέσα. Η σειρά δεν αλλάζει για τα άλλα τρία αν και ενισχύονται τα ποσοστά τους.
Το πρώτο μεγάλο γράφημα των ποσοστών με τη διακύμανση του συνόλου των αναφορών ανά μήνα το 2017:
AnaforesMinasMME2017Polit
Η αυτοαναφορικότητα των ΜΜΕ (είτε μέσω των sites τους είτε μέσω των επίσημων λογαριασμών του ή των λογαριασμών των δημοσιογράφων και των συντελεστών τωων εκπομπών) αλλά και η σε μεγάλο βαθμό αντιγραφή ή παραπομπή που κάνουν σε ξένα ΜΜΕ, κάνει λίγο-πολύ το τοπίο «ξεκάθαρο» και χωρίς μεγάλες κόντρες.
  • Τα Ξένα ΜΜΕ έρχονται πρώτα
  • Ακολουθούν τα αντιπολιτευόμενα «κεντρώα» ΜΜΕ
  • Τα δεξιά/συντηρητικά ΜΜΕ χάνουν έδαφος
  • Τα συμπολιτευόμενα ΜΜΕ διατηρούν σταθερά ποσοστά με μικρή τάση ανόδου
  • Τα ΜΜΕ της Αριστεράς δεν ορθοποδίζουν
Και οι διακυμάνσεις μόνο στις αναφορές που έχουν γίνει στα Social Media στο ίδιο διάστημα:
AnaforesMinasMME2017PolitSocial
Η εικόνα από πλευράς αναφορών χρηστών διαφοροποιείται:
  • Τα «κεντρώα» αντιπολιτευόμενα ΜΜΕ έρχονται σαφώς πρώτα έχοντας νικήσει από τον Ιούνιο και μετά τα Ξένα ΜΜΕ
  • Ακολουθούν τα συμπολιτευόμενα ΜΜΕ με σχετικά σταθερά ποσοστά και μικρή τάση ανόδου
  • Βουλιάζουν τα δεξιά/συντηρητικά ΜΜΕ
  • Τα ΜΜΕ της Αριστερά δείχνουν μια μικρή τάση ανόδου, ιδιαίτερα τον Ιούνιο και τον Νοέμβριο για να ξαναπέσουν στο τέλος της χρονιάς.
Ας δούμε όμως το ίδιο χρονικό διάστημα (2017) και ανά κατηγορία ΜΜΕ:
AnaforesMinasMME2017Cat
Η αυτοαναφορικότητα των ΜΜΕ (είτε μέσω των sites τους είτε μέσω των επίσημων λογαριασμών του ή των λογαριασμών των δημοσιογράφων και των συντελεστών τωων εκπομπών) αλλά και η σε μεγάλο βαθμό αντιγραφή ή παραπομπή που κάνουν σε ξένα ΜΜΕ, κάνει λίγο-πολύ το τοπίο «ξεκάθαρο» και χωρίς μεγάλες κόντρες:
  • Τα Ξένα ΜΜΕ έρχονται πρώτα
  • Ακολουθούν τα News Sites
  • Μετά η τηλεόραση που εσχάτως δίνει σκληρή μάχη με τις εφημερίδες που δείχνουν να ανακάμπτουν
  • Προτελευταίο το ραδιόφωνο (που παρουσιάζει προβλήματα και προσαρμογής στη χρήση των Social Media)
  • Και στην ουρά τα μάλλον υπερτιμημένα αθλητικά ΜΜΕ
Το ίδιο διάστημα, τα ΜΜΕ στα Social Media:
AnaforesMinasMME2017CatSocial
Το σύνολο των αναφορών, απαλλαγμένο από την αυτοαναφορικότητα των ΜΜΕ, καταδεικνύει μία διαφορετική, από την προηγούμενη, εικόνα. Εδώ οι μάχες κορυφής είναι σκληρές με τους νικητές να εναλλάσσονται. News sites, ξένα ΜΜΕ και ελληνικές εφημερίδες κοντράρονται διαρκώς αφήνοντας τελικά πίσω την τηλεόραση. Ραδιόφωνο και αθλητικά ΜΜΕ εκτός μάχης…
Η ώρα της ψυχρολουσίας. Προσθέτοντας ένα ακόμη dataset (4.489.068 αναφορές), εκείνο τον αναφορών σε TV Shows (Nomads, Survivor, The Voice, Ελλάδα έχεις Ταλέντο κ.α.) η εικόνα γίνεται δυστοπική για τα ΜΜΕ (πλην Τηλεόρασης):
MediaVStvShows2017
Χωρίς ούτε και τώρα να εξετάσουμε το πρόσημο γνώμης έναντι τόσο των ΜΜΕ όσο και των TV Shows η πραγματικότητα είναι και συντριπτική. Μετριάζεται ίσως αν σκεφτεί κανείς ότι ένα μεγάλο ποσοστό των αναφορών στα Shows έχουν γίνει από Social λογαριασμούς που έχουν δημιουργηθεί και αυτόν αποκλειστικά τον σκοπό (περίπου 70-90.000) μεγάλο μέρος εκ των οποίων είναι bots (άνω του 80%).
Ας αφήσουμε όμως την εφιαλτική δυστοπία (προς το παρόν) και ας πάμε στα δημογραφικά στοιχεία των ΜΜΕ. Τι αναφορές κάνουν γυναίκες/άνδρες και διαφορετικές ηλικιακές ομάδες.
(ΠΡΟΣΟΧΗ: Τα δημογραφικά στοιχεία περιορίζουν δραματικά το δείγμα ή το σύνολο των αναφορών καθώς περιορισμένος, σχετικά, αριθμός χρηστών αναφέρει την ηλικία του στα προφίλ των λογαριασμών τους)
Καθαρά «ανδροκρατούμενες» οι αναφορές που γίνονται στα ΜΜΕ από τα δύο φύλλα όπου στη σύγκριση μεταξύ τους έχουμε την εξής εικόνα:
ΜΜΕcats2017anafylo
Οι γυναίκες μάλλον έχουν γυρίσει την πλάτη τους σε όλα τα μέσα πλην της τηλεόρασης. Δεύτερη επιλογή τους τα ξένα ΜΜΕ. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι αναφέρουν περισσότερο τα αθλητικά Μέσα από τα ενημερωτικά sites.
Από την πλευρά τους οι άνδρες κάνουν τις περισσότερες αναφορές τους στα sites και μετά στις εφημερίδες.
Σε ποια Μέσα όμως κάνουν περισσότερες αναφορές οι περισσότερες γυναίκες και σε ποια οι περισσότεροι άνδρες; Ιδού:
ΜΜΕcats2017sefylo
Η εικόνα επιβεβαιώνεται εντός των ομάδων φύλου. Το 32% των γυναικών προτιμάει να αναφέρει την τηλεόραση και το 41% των ανδρών τα ενημερωτικά sites.
Σε ο,τι αφορά το πολιτικό «χρώμα» των ΜΜΕ έχουμε πάλι ανδροκρατούμενες αναφορές:
ΜΜΕpol2017anafylo
Σημαντική διαφοροποίηση γυναικών-ανδρών έχουμε ως προς την προτίμηση των ΜΜΕ ανά παράταξη στην οποία αυτά ανήκουν. Το 47% περίπου των γυναικών προτιμούν να αναφέρουν κεντρώα (κεντροαριστερά) και αριστερά ΜΜΕ. Αντίθετα η μεγάλη πλειοψηφία όσων αναφέρουν κεντροδεξιά Μέσα είναι οι άνδρες
Ιδού και σε ποια Μέσα κάνουν περισσότερες αναφορές οι περισσότερες γυναίκες και σε ποια οι περισσότεροι άνδρες:
ΜΜΕpol2017sefylo
Σε ο,τι αφορά τις ηλικιακές ομάδες:
ΜΜΕpol2017anailikia
Η εικόνα δείχνει κάτι που όλοι αντιλαμβανόμαστε: οι ηλικίες κάτω των 21 αδιαφορούν παντελώς για τα ΜΜΕ καθώς ελάχιστοι τα αναφέρουν…
Πολύ χαμηλά και η επόμενη ηλικιακή ομάδα των 21-31 που προτιμούν ραδιόφωνο (30%), αθλητικά (29%) και TV (27%).
Πιο «μιντιακή» είναι η ηλικιακή ομάδα των 36 με 50 που ενδιαφέρεται να αναφέρει αθλητικά Μέσα, τηλεόραση, ξένα ΜΜΕ και μετά το ραδιόφωνο.
Στήριγμα των ενημερωτικών site, παραδόξως (;), η «τρίτη ηλικία» με επόμενη προτίμηση τις εφημερίδες.
ΜΜΕpol2017seilikia
Εντός των ηλικιακών ομάδων η εικόνα συμπληρώνεται. Από τις ελάχιστες συνολικά αναφορές που κάνουν οι νέοι κάτω των 25 ετών, το 39% έχει να κάνει με τα ξένα ΜΜΕ και ακολουθεί η τηλεόραση. Οι 21-35 «ψηφίζουν» τηλεόραση ως προς τις αναφορές τους, οι 36-50 μοιράζουν τις δικές τους αναφορές και οι άνω των 50 δείχνουν την προτίμησή τους στα ενημερωτικά sites και στις εφημερίδες.
Ας κλείσουμε με τη μεγάλη εικόνα την οποία όμως θα αναλύσουμε σε επόμενο άρθρο! Μια ματιά για τώρα:
Ο πίνακας με τις αναφορές των χρηστών των Social Media στα ΜΜΕ από το 2011 έως και το τέλος του 2017:
ΜΜΕcat2011-2017

dateNewSitesRadioTVΑθλητικά ΜΜΕΕφημερίδεςΞένα ΜΜΕ
201131%6%14%7%18%25%
201231%7%12%6%13%31%
201326%8%23%7%10%26%
201428%7%14%7%13%31%
201529%8%17%4%14%27%
201628%9%18%6%18%22%
201724%11%19%5%20%21%

ΜΜΕpol2011-2017

dateΣυντηρητικά/Δεξιά MMEΚεντρώα αντιπολ ΜΜΕΚεντρώα συμπολ MMEMME της ΑριστεράςΞένα ΜΜΕ
201114.7%34.4%8.0%11.9%31.0%
201212.6%29.8%10.1%10.2%37.3%
20139.6%22.0%27.9%10.9%29.6%
20146.4%25.2%18.8%15.0%34.7%
20158.6%26.4%20.1%15.3%29.6%
201613.8%29.0%18.9%13.9%24.4%
201717.6%25.4%17.5%14.9%24.6%
 M.O.11.9%27.5%17.3%13.2%30.2%

Για την εξαγωγή των παραπάνω πινάκων έχει γίνει υπολογισμός ποσοστών με βάση τον πραγματικό αλλά και διαδικτυακό πληθυσμό της κάθε χρονιάς.


from Twitter https://twitter.com/AnemosNaftilos

January 14, 2018 at 06:58PM
via IFTTT

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ολα τα Μνημόνια σε πίνακες

Περί Σαββόπουλου, προσωπικά...

Ο Αρχιδάμπουρας