Ο Ερμής στον Ολυμπο


Είναι ένα απο τα κεφάλαια του "Ο ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΞΟΥΣΙΕΣ ΤΟΥ" που διάβασα στο τραίνο κατεβαίνοντας προς Αθήνα. Και περιγράφει εκείνο το απερίγραπτο που ήθελα τόσο πολύ, 5 χρόνια τώρα, να περιγράψω γι αυτό εδώ το ιστολόγιο. Δεν ξέρω αν πραγματικά ταιριάζει. Ξέρω πως προς τα εκεί θα ήθελε να βαδίζει:

"Αν μεταθέσουμε ένα μυθολογικό περιβάλλον στο πλαίσιο ενός κοσμικού ιδεώδους, έχει ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη του Ερμή, μυθικού προτύπου του δημοσιογράφου. Ο επικεφαλής του ταχυδρομείου του Απόλλωνα επιτρέπει στους κατοίκους του Παρνασσού, χάρη στο διαρκές πήγαινε έλα της αλληλογραφίας, να είναι ενήμεροι για όλες τις ειδήσεις από παντού, λογοτεχνικές, αλλά και πολιτικές και στρατιωτικές. Κατέχει αναγνωρισμένη θέση στον Ολυμπο. Ο αγγελιαφόρος των θεών γίνεται ο οδηγός των ταξιδιωτών και ο σύνδεσμος μεταξύ του κόσμου των ανθρώπων και εκείνου της Κόλασης. Γίνεται ο δωδέκατος θεός του Ολύμπου, αφού απέκτησε την ελευθερία του από την σπηλιά όπου βρισκόταν φυλακισμένος για ζωοκλοπή, χάρη στη λύρα που ο ίδιος ανακάλυψε.
Δύο χαρακτηριστικά στοιχεία μπορούν να αναδειχθούν: από τη μία, η λειτουργία διαμεσολαβητή, που συνδέεται με τη μεγάλη του κινητικότητα, την εξουσία του να διεισδύει παντού. Από την άλλη, ο έλεγχος του λόγου και της ερμηνείας. Ο Βιργίλιος περιγράφει το δραστήριο ιπτάμενο αγγελιαφόρο ως πουλί μέσα στον άνεμο και στα σύννεφα, τα οποία ελέγχει με το μαγικό του ραβδί. Αλλά αυτός ο ταξιδιώτης (courrieriste) δεν μετακινείται ακολουθώντας απολύτως καθορισμένες διαδρομές. Είναι περισσότερο "journeyer" παρά "traveller", με την έννοια ότι μετακινείται και επικοινωνεί για την ευχαρίστησή του σε τέτοιο βαθμό, που αποδέχεται το τυχαίο, δεν τον προβληματίζει το απρόβλεπτο, αναζητώντας, θα μπορούσε να πει κανείς, την αποκλειστικότητα, το scoop. Δεν διστάζει, αν είναι απαραίτητο, να "κατασκευάσει" ένα μυστικό που διεκδικεί ως αποκλειστικό προνόμιο. "Ερμής ("Ερμαιον") από κοινού/μαζί", αναφωνούσαν οι Ελληνες μπροστά στο εύρημα. Δεν γνωρίζει από πριν τι ψάχνει και δεν διστάζει να αναπαραγάγει, να αντιγράψει όσα οι άλλοι έχουν ανακαλύψει.
Είναι μάλλον ένα είδος αρπακτικού πληροφοριών και όχι τόσο ένας κλέφτης. Πράγματι, ο Ερμής φέρνει στο φως τους κρυμμένους θησαυρούς μόνο και μόνο για να τους θέσει σε κυκλοφορία - σε αντίθεση με τον Προμηθέα- μέσα από μία ερμηνεία: Το αξεδιάλυτο μυστήριο και ο αποκαλυπτικός λόγος αποτελούν έτσι τα χαρακτηριστικά στοιχεία της ερμηνευτικής, αυτά που δίνουν το νόημά τους και στα σημάδια. Αυτό το σημαντικό σημείο αναδεικνύεται και από τον Πλάτωνα στον Κρατύλο, όπου το όνομα Ερμής προέρχεται από την ελληνική λέξη "διερμηνέας": ερμνηνεύς/hermeneus.".

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ολα τα Μνημόνια σε πίνακες

Περί Σαββόπουλου, προσωπικά...

Ο Αρχιδάμπουρας