Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο Ερμής στον Ολυμπο


Είναι ένα απο τα κεφάλαια του "Ο ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΞΟΥΣΙΕΣ ΤΟΥ" που διάβασα στο τραίνο κατεβαίνοντας προς Αθήνα. Και περιγράφει εκείνο το απερίγραπτο που ήθελα τόσο πολύ, 5 χρόνια τώρα, να περιγράψω γι αυτό εδώ το ιστολόγιο. Δεν ξέρω αν πραγματικά ταιριάζει. Ξέρω πως προς τα εκεί θα ήθελε να βαδίζει:

"Αν μεταθέσουμε ένα μυθολογικό περιβάλλον στο πλαίσιο ενός κοσμικού ιδεώδους, έχει ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη του Ερμή, μυθικού προτύπου του δημοσιογράφου. Ο επικεφαλής του ταχυδρομείου του Απόλλωνα επιτρέπει στους κατοίκους του Παρνασσού, χάρη στο διαρκές πήγαινε έλα της αλληλογραφίας, να είναι ενήμεροι για όλες τις ειδήσεις από παντού, λογοτεχνικές, αλλά και πολιτικές και στρατιωτικές. Κατέχει αναγνωρισμένη θέση στον Ολυμπο. Ο αγγελιαφόρος των θεών γίνεται ο οδηγός των ταξιδιωτών και ο σύνδεσμος μεταξύ του κόσμου των ανθρώπων και εκείνου της Κόλασης. Γίνεται ο δωδέκατος θεός του Ολύμπου, αφού απέκτησε την ελευθερία του από την σπηλιά όπου βρισκόταν φυλακισμένος για ζωοκλοπή, χάρη στη λύρα που ο ίδιος ανακάλυψε.
Δύο χαρακτηριστικά στοιχεία μπορούν να αναδειχθούν: από τη μία, η λειτουργία διαμεσολαβητή, που συνδέεται με τη μεγάλη του κινητικότητα, την εξουσία του να διεισδύει παντού. Από την άλλη, ο έλεγχος του λόγου και της ερμηνείας. Ο Βιργίλιος περιγράφει το δραστήριο ιπτάμενο αγγελιαφόρο ως πουλί μέσα στον άνεμο και στα σύννεφα, τα οποία ελέγχει με το μαγικό του ραβδί. Αλλά αυτός ο ταξιδιώτης (courrieriste) δεν μετακινείται ακολουθώντας απολύτως καθορισμένες διαδρομές. Είναι περισσότερο "journeyer" παρά "traveller", με την έννοια ότι μετακινείται και επικοινωνεί για την ευχαρίστησή του σε τέτοιο βαθμό, που αποδέχεται το τυχαίο, δεν τον προβληματίζει το απρόβλεπτο, αναζητώντας, θα μπορούσε να πει κανείς, την αποκλειστικότητα, το scoop. Δεν διστάζει, αν είναι απαραίτητο, να "κατασκευάσει" ένα μυστικό που διεκδικεί ως αποκλειστικό προνόμιο. "Ερμής ("Ερμαιον") από κοινού/μαζί", αναφωνούσαν οι Ελληνες μπροστά στο εύρημα. Δεν γνωρίζει από πριν τι ψάχνει και δεν διστάζει να αναπαραγάγει, να αντιγράψει όσα οι άλλοι έχουν ανακαλύψει.
Είναι μάλλον ένα είδος αρπακτικού πληροφοριών και όχι τόσο ένας κλέφτης. Πράγματι, ο Ερμής φέρνει στο φως τους κρυμμένους θησαυρούς μόνο και μόνο για να τους θέσει σε κυκλοφορία - σε αντίθεση με τον Προμηθέα- μέσα από μία ερμηνεία: Το αξεδιάλυτο μυστήριο και ο αποκαλυπτικός λόγος αποτελούν έτσι τα χαρακτηριστικά στοιχεία της ερμηνευτικής, αυτά που δίνουν το νόημά τους και στα σημάδια. Αυτό το σημαντικό σημείο αναδεικνύεται και από τον Πλάτωνα στον Κρατύλο, όπου το όνομα Ερμής προέρχεται από την ελληνική λέξη "διερμηνέας": ερμνηνεύς/hermeneus.".

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ολα τα Μνημόνια σε πίνακες

Της Ελενας Κάππα


Σήμερα η εφημερίδα Αυγή δημοσιεύει έναν συγκριτικό πίνακα των τριών Μνημονίων, ο οποίος ενόψει της προεκλογικής περιόδου είναι βέβαιο ότι θα αποβεί εξαιρετικά χρήσιμος. Ο πίνακας περιλαμβάνει το συνολικό ύψος των πρόσθετων μέτρων κατά τη διάρκεια της συμφωνηθείσας περιόδου, το ύψος των μέτρων κατανεμημένο σε ετήσια βάση, το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων, τη προσαρμογή του ετήσιου κόστους των μέτρων λόγω ελάφρυνσης των πρωτογενών πλεονασμάτων, την εξοικονόμηση του κόστους λόγω και αναδιάρθρωσης  χρέους την τριετία 2016-2018 και τέλος τη προσαρμογή του ετήσιου κόστους λόγω και αναδιάρθρωσης του χρέους. Μνημόνιο 1 Το συνολικό ύψος των πρόσθετων μέτρων στη διάρκεια 2,4 ετών (2010-2012) ανήλθε σε 40,6 δις ενώ το ύψος των μέτρων σε ετήσια βάση έφτασε τα 16,9 δις. Κατά τη διάρκεια του πρώτου μνημονίου δεν υπήρξε συμφωνία σε σχέση με τα πρωτογενή πλεονάσματα που θα έπρεπε να πετύχει η ελληνική κυβέρνηση, ούτε κάποια δέσμευση για αναδιάρθρωση χρέους. Μνημόνιο 2 Κατά το δεύ…

Περί Σαββόπουλου, προσωπικά...

Αχός βαρύς ακούγεται, πολλά τουφέκια πέφτουν για τη συναυλία του ΣΚΑΪ με τη συμμετοχή του Διονύση Σαββόπουλου...
Οχτώ χωριών χωριάτες γίναμε πάλι οι υπέρ της συναυλίας, οι κατά του ΣΚΑΪ, οι υπερασπιστές του Σαββόπουλου, οι αποκαθηλωτές του Σαββόπουλου και όλοι οι ενδιάμεσοι συνδυασμοί...
Κάποιοι εκφράζουν την άποψή τους κόσμια, κάποιοι άκομψα και κάποιοι άλλοι τους μαλώνουν και τους δείχνουν το δρόμο το σωστό...
Γεμίζουν τα ψηφιακά ντουβάρια με αναλύσεις, σιχτιρίσματα, ύμνους, αναθέματα...

Μεγάλωσα με τον Σαββόπουλο. Πιο σωστά, μεγάλωσα με τα τραγούδια του, να είναι καλά ο θείος μου ο Πλάτωνας που μου έδωσε μία κασέτα του εν μέσω χούντας... 

Προέφηβος τότε, τον τοποθέτησα στην μικρή μου "Κιβωτό" δίπλα στον Ιούλιο Βερν, στον Καραγκιόζη, στις ελληνικές ταινίες με την Καρέζη και τον Αλεξανδράκη, Σάββατο βράδυ στην ΕΙΡΤ, στη μυρουδιά του καφέ και της "Ολντ Σπάις", στο "Ομπλαντί Ομπλαντά" των Μπίτλς, στη "Φαντασία" του Ντίσνεϊ...

Είναι η Κιβωτός που κουβαλ…

Ο Αρχιδάμπουρας

(Εκδοση Β’, αναθεωρημένη και επιμελημένη εκ νέου. Η έρευνα συνεχίζεται!)Στο χώρο της πολιτικής και όχι μόνο, υπάρχει εκείνο το είδος ανθρώπου που θεωρεί ότι έχει μεγάλα, στον υπερθετικό βαθμό, αρχίδια. Ο επονομαζόμενος και Αρχιδάμπουρας. Ο Αρχιδάμπουρας επαίρεται και καμαρώνει για τα πλούσια ελέη που του χάρισε η μητέρα φύση -παρά το επιπλέον βάρος και ενδεχομένως την ορμονική διαταραχή που αυτά συνεπάγονται. Βεβαίως αυτή η αίσθηση, της μεγαλο-ορχίας είναι κατά κανόνα υποκειμενική. Συχνά επίσης τη συνοδεύει, ως ασύνειδος μηχανισμός «νομιμοποίησης», μια εμφανής τάση επιδειξιμανίας: «Τα έχω μεγάλα και στα δείχνω να τα θαυμάσεις». Είναι περιττό ίσως να πούμε οτι πραγματική μεγαλο-ορχία (γνωστή και ως ελεφαντίαση ή λεμφική φιλαρίαση) συνιστά πρόβλημα όπως άλλωστε και ο πριαπισμός ένα είδος διαρκούς στύσης από την οποία έπασχε και ο ιδρυτής της παράταξης στην οποία ανήκει και επίκαιρος, εδώ και μήνες, «αρχιδάμπουρας». (Παρενθετικά να πούμε ότι ο ιδρυτής ουδέποτε πρόβαλε δημοσίως το πρόβλημ…