Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο Ερμής στον Ολυμπο


Είναι ένα απο τα κεφάλαια του "Ο ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΞΟΥΣΙΕΣ ΤΟΥ" που διάβασα στο τραίνο κατεβαίνοντας προς Αθήνα. Και περιγράφει εκείνο το απερίγραπτο που ήθελα τόσο πολύ, 5 χρόνια τώρα, να περιγράψω γι αυτό εδώ το ιστολόγιο. Δεν ξέρω αν πραγματικά ταιριάζει. Ξέρω πως προς τα εκεί θα ήθελε να βαδίζει:

"Αν μεταθέσουμε ένα μυθολογικό περιβάλλον στο πλαίσιο ενός κοσμικού ιδεώδους, έχει ενδιαφέρον να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη του Ερμή, μυθικού προτύπου του δημοσιογράφου. Ο επικεφαλής του ταχυδρομείου του Απόλλωνα επιτρέπει στους κατοίκους του Παρνασσού, χάρη στο διαρκές πήγαινε έλα της αλληλογραφίας, να είναι ενήμεροι για όλες τις ειδήσεις από παντού, λογοτεχνικές, αλλά και πολιτικές και στρατιωτικές. Κατέχει αναγνωρισμένη θέση στον Ολυμπο. Ο αγγελιαφόρος των θεών γίνεται ο οδηγός των ταξιδιωτών και ο σύνδεσμος μεταξύ του κόσμου των ανθρώπων και εκείνου της Κόλασης. Γίνεται ο δωδέκατος θεός του Ολύμπου, αφού απέκτησε την ελευθερία του από την σπηλιά όπου βρισκόταν φυλακισμένος για ζωοκλοπή, χάρη στη λύρα που ο ίδιος ανακάλυψε.
Δύο χαρακτηριστικά στοιχεία μπορούν να αναδειχθούν: από τη μία, η λειτουργία διαμεσολαβητή, που συνδέεται με τη μεγάλη του κινητικότητα, την εξουσία του να διεισδύει παντού. Από την άλλη, ο έλεγχος του λόγου και της ερμηνείας. Ο Βιργίλιος περιγράφει το δραστήριο ιπτάμενο αγγελιαφόρο ως πουλί μέσα στον άνεμο και στα σύννεφα, τα οποία ελέγχει με το μαγικό του ραβδί. Αλλά αυτός ο ταξιδιώτης (courrieriste) δεν μετακινείται ακολουθώντας απολύτως καθορισμένες διαδρομές. Είναι περισσότερο "journeyer" παρά "traveller", με την έννοια ότι μετακινείται και επικοινωνεί για την ευχαρίστησή του σε τέτοιο βαθμό, που αποδέχεται το τυχαίο, δεν τον προβληματίζει το απρόβλεπτο, αναζητώντας, θα μπορούσε να πει κανείς, την αποκλειστικότητα, το scoop. Δεν διστάζει, αν είναι απαραίτητο, να "κατασκευάσει" ένα μυστικό που διεκδικεί ως αποκλειστικό προνόμιο. "Ερμής ("Ερμαιον") από κοινού/μαζί", αναφωνούσαν οι Ελληνες μπροστά στο εύρημα. Δεν γνωρίζει από πριν τι ψάχνει και δεν διστάζει να αναπαραγάγει, να αντιγράψει όσα οι άλλοι έχουν ανακαλύψει.
Είναι μάλλον ένα είδος αρπακτικού πληροφοριών και όχι τόσο ένας κλέφτης. Πράγματι, ο Ερμής φέρνει στο φως τους κρυμμένους θησαυρούς μόνο και μόνο για να τους θέσει σε κυκλοφορία - σε αντίθεση με τον Προμηθέα- μέσα από μία ερμηνεία: Το αξεδιάλυτο μυστήριο και ο αποκαλυπτικός λόγος αποτελούν έτσι τα χαρακτηριστικά στοιχεία της ερμηνευτικής, αυτά που δίνουν το νόημά τους και στα σημάδια. Αυτό το σημαντικό σημείο αναδεικνύεται και από τον Πλάτωνα στον Κρατύλο, όπου το όνομα Ερμής προέρχεται από την ελληνική λέξη "διερμηνέας": ερμνηνεύς/hermeneus.".

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι Σαϊτάρχες, ο Γαβράς και τα ανεβαστήρια

Ενας ελαφρύς κυματισμός παρατηρήθηκε στον απέραντο βάλτο της ελληνικής "ενημέρωσης" με την "γκάφα" της "είδησης" για το "θάνατο" του Κώστα Γαβρά, στις 30 Αυγούστου.
Η ιστορία λίγο πολύ γνωστή. Ενας ιταλός δάσκαλος-δημοσιογράφος υποδυόμενος  στο Twitter την ελληνίδα υπουργό Πολιτισμού "ανακοινώνει" το θάνατο του σκηνοθέτη. Μεγάλα ξένα Μέσα και σχεδόν ΟΛΑ τα ελληνικά αναμεταδίδουν το ψεύτικο tweet και θρηνούν για τον "μακαρίτη". Η απάτη αποκαλύπτεται σχεδόν αμέσως από ένα αμερικανικό site και σχεδόν ταυτόχρονα από την ΕΡΤ δημοσιογράφοι της οποίας επικοινωνούν με το Γαβρά. Την ίδια στιγμή τα όρνεα των ιδιωτικών τηλεοράσεων εξαπολύουν επιθέσεις κατά της υπουργού Πολιτισμού καλώντας την να παραιτηθεί.
Το θέμα παίρνει διαστάσεις καθώς οι χρήστες των κοινωνικών δικτύων κονιορτοποιούν για μία ακόμη φορά την ούτως ή άλλως μηδαμινή αξιοπιστία των ελληνικών ΜΜΕ και των "λειτουργών" τους.
Κάποιοι, οι πιο ρομαντικοί, απαιτούν μ…

Ολα τα Μνημόνια σε πίνακες

Της Ελενας Κάππα


Σήμερα η εφημερίδα Αυγή δημοσιεύει έναν συγκριτικό πίνακα των τριών Μνημονίων, ο οποίος ενόψει της προεκλογικής περιόδου είναι βέβαιο ότι θα αποβεί εξαιρετικά χρήσιμος. Ο πίνακας περιλαμβάνει το συνολικό ύψος των πρόσθετων μέτρων κατά τη διάρκεια της συμφωνηθείσας περιόδου, το ύψος των μέτρων κατανεμημένο σε ετήσια βάση, το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων, τη προσαρμογή του ετήσιου κόστους των μέτρων λόγω ελάφρυνσης των πρωτογενών πλεονασμάτων, την εξοικονόμηση του κόστους λόγω και αναδιάρθρωσης  χρέους την τριετία 2016-2018 και τέλος τη προσαρμογή του ετήσιου κόστους λόγω και αναδιάρθρωσης του χρέους. Μνημόνιο 1 Το συνολικό ύψος των πρόσθετων μέτρων στη διάρκεια 2,4 ετών (2010-2012) ανήλθε σε 40,6 δις ενώ το ύψος των μέτρων σε ετήσια βάση έφτασε τα 16,9 δις. Κατά τη διάρκεια του πρώτου μνημονίου δεν υπήρξε συμφωνία σε σχέση με τα πρωτογενή πλεονάσματα που θα έπρεπε να πετύχει η ελληνική κυβέρνηση, ούτε κάποια δέσμευση για αναδιάρθρωση χρέους. Μνημόνιο 2 Κατά το δεύ…

Ω! Τα Ωραία Μικρά Μαγαζιά του 3%

Ω! Οι ωραίες μέρες!
Νοσταλγώ τις ένδοξες στιγμές μας στην Αριστερά του ’80 και του ’90 και του 2000 και του 2007…
Μικρά μαγαζιά, γωνία. Σπίτια του λαού. Ωραία κυλικεία με εξαιρετικούς καφέδες το πρωί.
Ωραίες μέρες…
Στα Ντα Κάπο και στα Φίλια, θέσεις τιμητικές μαζί με καλλιτέχνες και ωραία κορίτσια και αγόρια. Σεβασμός για την εργατική τραγιάσκα που είχαμε από καιρό πάψει να φοράμε αλλά ειχε μείνει η γραμμή στο μέτωπο. Ηθική. Συνέπεια. Καθαρότητα. Αγαπητοί σε όλους. Ευχάριστοι.
Αποδεκτοι όσο δεν διεκδικούσαμε κάτι παραπάνω. Την εξουσία κυρίως… «Αυτά δεν είναι δουλειές για εσάς. Θα σας φθείρουν! Αφήστε τις για εμάς τους λερωμένους…» μας έλεγαν οι πράσινοι και γαλάζιοι φίλοι μας. Και τα κορίτσια το ίδιο μας έλεγαν.
Εκεί στο 3 με 8% ήμασταν μια χαρά όλοι. Κι εμείς και οι άλλοι. Ασφαλείς μέσα στις αναζητήσεις μας. Χωρίς να το πιέζουμε κιόλας.
Και χρήσιμοι! Πολύ χρήσιμοι για πολλούς λόγους. Κυρίως για άλλοθι βέβαια αλλά και λόγω παιδείας. Ως δημοσιογράφοι. Ως Σύμβουλοι. Ως Ρήτορες.
Τι έλεγα;
Α! Ναι…