Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το «Εντευκτήριο» του καλοκαιριού

Ελληνική και ξένη ποίηση και πεζογραφία, ζωγραφική και φωτογραφικό ένθετο

Τεύχος 85, Καλοκαίρι 2009, 192 σελ., 12 ευρώ


Έλληνες ποιητές και πεζογράφοι από το κέντρο και την περιφέρεια συναντιώνται και συνομιλούν, μέσω των κειμένων τους, στο νέο, καλοκαιρινό τεύχος του «Εντευκτηρίου» (αριθ. 85, 192 σελ., 12 ευρώ), που μόλις κυκλοφόρησε. Μαζί τους, ξένοι συγγραφείς σε δόκιμες μεταφράσεις.

ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ Ο Διονύσης Καψάλης δημοσιεύει ένα σπονδυλωτό όσο και οικονομημένο «Επιτύμβιο», ο Κύπριος Κυριάκος Χαραλαμπίδης «Πέντε Ιστοριόμυθους», η Δήμητρα Χριστοδούλου επτά νέα ποιήματα με τον γενικό τίτλο «Συνομιλητής επί μακρόν», ο Βασίλης Αμανατίδης «Επτά ελληνικά ποιήματα». Με ποιήματα εισφέρουν στο τεύχος και ο Βασίλης Παπαγιάννης, ο Κυριάκος Συφιλτζόγλου και οι πρωτοεμφανιζόμενοι Στέλλα Γεωργιάδου και Μιχάλης Γκέλης. Ακόμη, ο Κάρολος Τσίζεκ και η Μαρία Καραγιάννη μεταφράζουν απευθείας από το πρωτότυπο ποιήματα του Σλοβάκου Γιαν Ζάμπορ.

Την επαναλαμβανόμενη κακοτυχία ενός μεσήλικα πλέον άντρα αφηγείται το πεζό του Διαμαντή Αξιώτη «Μπίλια στο ζερό»· ο Γιάννης Ευσταθιάδης δημοσιεύει πέντε κείμενα που έχουν ως κοινό θεματικό άξονα τον καθρέφτη· το πορτραίτο ενός εικαστικού καλλιτέχνη που ζωγράφιζε τα σκοτάδια της ψυχής φιλοτεχνεί η Κατερίνα Δασκαλάκη στο διήγημά της «Ο αθάνατος ζωγράφος»· η Σοφία Νικολαΐδου προδημοσιεύει ένα απόσπασμα από το νέο, ανέκδοτο μυθιστόρημά της «Απόψε δεν έχουμε φίλους». Με πεζά συνεργάζονται ακόμη ο Γιάννης Καισαρίδης, ο Κυριάκος Χαρίτος και ο πρωτοεμφανιζόμενος Γιάννης Μαλεζάς. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν όμως και τα μεταφρασμένα διηγήματα του τεύχους: ένα εκτενές πεζό του Χαρούκι Μουρακάμι (μετ.: Γιάννης Θεοδοσίου), ένα συντομότερο αφήγημα του στυλίστα Ουίλλιαμ Τρέβορ (μετ.: Σοφία Γιανναδάκη), καθώς και μια πεζογραφική μινιατούρα του Σέρζι Πάμιες (μετ.: Κωνσταντίνος Παλαιολόγος).

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το δοκίμιο της Αμερικανίδας κοινωνιολόγου Σάσκια Σάσεν, καθηγήτριας στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια, που θίγει ένα εξαιρετικά επείγον ζήτημα: «Μετανάστες και πολίτες στην κοσμοπολίτικη πόλη. Απεθνικοποιώντας την Ευρώπη» (μετ.: Στέργιος Μήτας). Γράφουν ακόμη: ο Βαγγέλης Ραπτόπουλος για τη γνωριμία του με τον Μένη Κουμανταρέα και ο Κυριάκος Ευθυμίου για την περιπλάνησή του στα ίχνη του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν.

ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ Πολυσέλιδη είναι και στο τεύχος αυτό η ενότητα των βιβλιοκρισιών και παρουσιάσεων. Γράφουν: Βαγγέλης Χατζηβασιλείου (για τη Μαρλένα Πολιτοπούλου), Τιτίκα Δημητρούλια (για τον Δημήτρη Νόλλα), Λίνα Πανταλέων (για τον Χριστόφορο Κάσδαγλη), Άκης Δήμου (για τη Λούλα Αναγνωστάκη), Δημήτρης Καλοκύρης (για τον Θέμη Λιβεριάδη), Μιχάλης Μερακλής (για τον Νίκο Λάζαρη), Θωμάς Κοροβίνης (για τον Ζήση Σαρίκα), Θανάσης Ε. Μαρκόπουλος (για τον Αλέξη Ζήρα), Νένα Κοκκινάκη (για τον Γιάννη Βαρβέρη), Ρεββέκα Ανδριανού (για τον Γιώργο Κοροπούλη), Μανόλης Ξεξάκης (για την Κάλλια Παπαδάκη), Γιώργος Ξεινός (για τον Κώστα Πλαστήρα), Βικτωρία Καπλάνη (για τον Ανρί Μισώ), Τούλα Κόντου (για τον Λώρενς Στερν και τον Τζόναθαν Σουίφτ) · ακόμη, ο Ντίνος Χριστιανόπουλος γράφει για το φοιτητικό περιοδικό «Ευμένης» πενήντα χρόνια από την έκδοσή του (1959, δύο τεύχη), ο Δημήτρης Κόκορης σχολιάζει με «Συνοπτικές διαδικασίες» βιβλία των Ξ. Α. Κοκόλη, Ελένης Μερκενίδου, Χάρη Ψαρρά, Σταμάτη Πολενάκη και Δημήτρη Αθηνάκη, ενώ στη στήλη «Βιβλία στο κομοδίνο» ο Γιώργος Κορδομενίδης ρίχνει λοξές ματιές σε μεγάλο αριθμό πρόσφατων εκδόσεων.

ΣΧΟΛΙΟΓΡΑΦΙΑ - ΑΠΟΥΣΙΟΛΟΓΙΟ Στο «Καπνιστήριο», ο Σάκης Σερέφας σχολιάζει με λοξό τρόπο την ταινία του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου «Τη νύχτα που ο Φεράντο Πεσσόα συνάντησε τον Κωνσταντίνο Καβάφη»· η Ελένη Κοσμά και ο Στέργιος Μήτας γράφουν για τον αιρετικό Γάλλο συγγραφέα Φρανσουά Καραντέκ· και η Δανάη Οτατζή παρουσιάζει ένα βιβλίο του Γάλλου καθηγητή φιλοσοφίας Βενσάν Ντελακρουά με θέμα τον μύθο του Αχιλλέα.

Στο «Απουσιολόγιο», ο Δημήτρης Κόκορης γράφει για τον Αλέξανδρο Αργυρίου και ο Σταύρος Ζαφειρίου για τον Λεωνίδα Χρηστάκη.

ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ Την ενότητα της λογοτεχνίας σ’ αυτό το τεύχος του «Εντευκτηρίου» κοσμούν μονοτυπίες του Μάρκου Καμπάνη, που τις συμπληρώνουν ένα αυτοσχόλιο του δημιουργού τους κι ένα σύντομο κείμενο της Ειρήνης Οράτη.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΝΘΕΤΟ Στην Camera Obscura, το ένθετο του «Εντευκτηρίου» για τη δημιουργική φωτογραφία, που επιμελείται ο Άρις Γεωργίου, παρουσιάζεται το πορτφόλιο του Φρανσουά Ντελεμπέκ «Γυμνά του σκότους και γυμνά του θέρους». Διερωτάται, μεταξύ άλλων, ο Γκαμπριέλ Μπωρέ σχολιάζοντας τη συγκεκριμένη εργασία: «Ο François Delebecque είναι μήπως ένας από τους σπάνιους, αν όχι τους τελευταίους φωτογράφους οι οποίοι ασχολούνται με το ασπρόμαυρο γυμνό;

Ποιος εξακολουθεί πράγματι σήμερα να επεξεργάζεται αυτό το μοτίβο ωθούμενος από μια αναζήτηση που σχετίζεται κυρίως με τις πλαστικές τέχνες; Ποιος αρέσκεται ακόμη να ενορχηστρώνει τη συνάντηση του φωτός με τις γενναιόδωρες καμπύλες ενός γυναικείου σώματος και να μεταφράζει αυτή τη συνάντηση σε μια κλίμακα ασπρόμαυρων εικόνων;

Αν ο κόκκος αργύρου αναπαράγει εν προκειμένω τον πόρο του δέρματος, ο φωτογράφος μεταρσιώνει επίσης το ανάγλυφο του σώματος κατά το πρότυπο του γλύπτη: μας καλεί να το χαϊδέψουμε με το βλέμμα, όπως ένας Maillol μάς κάνει να θέλουμε να αγγίξουμε με το δάχτυλο τους όγκους που σμιλεύει φιλήδονα.»

Γραφείτε σήμερα συνδρομητές στο «Εντευκτήριο» ή/και (αν εσείς είστε ήδη συνδρομητής) χαρίστε συνδρομές σε αγαπημένα σας πρόσωπα

Τα τέσσερα τεύχη ενός χρόνου κοστίζουν τουλάχιστον 48 ευρώ – Ως συνδρομητές, τα έχετε κάθε τρεις μήνες στο σπίτι σας μόνο με 35 ευρώ ετησίως. Επίσης, μπορείτε να έχετε σημαντικές εκπτώσεις στα βιβλία και τα cd των Εκδόσεων Εντευκτηρίου.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ολα τα Μνημόνια σε πίνακες

Της Ελενας Κάππα


Σήμερα η εφημερίδα Αυγή δημοσιεύει έναν συγκριτικό πίνακα των τριών Μνημονίων, ο οποίος ενόψει της προεκλογικής περιόδου είναι βέβαιο ότι θα αποβεί εξαιρετικά χρήσιμος. Ο πίνακας περιλαμβάνει το συνολικό ύψος των πρόσθετων μέτρων κατά τη διάρκεια της συμφωνηθείσας περιόδου, το ύψος των μέτρων κατανεμημένο σε ετήσια βάση, το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων, τη προσαρμογή του ετήσιου κόστους των μέτρων λόγω ελάφρυνσης των πρωτογενών πλεονασμάτων, την εξοικονόμηση του κόστους λόγω και αναδιάρθρωσης  χρέους την τριετία 2016-2018 και τέλος τη προσαρμογή του ετήσιου κόστους λόγω και αναδιάρθρωσης του χρέους. Μνημόνιο 1 Το συνολικό ύψος των πρόσθετων μέτρων στη διάρκεια 2,4 ετών (2010-2012) ανήλθε σε 40,6 δις ενώ το ύψος των μέτρων σε ετήσια βάση έφτασε τα 16,9 δις. Κατά τη διάρκεια του πρώτου μνημονίου δεν υπήρξε συμφωνία σε σχέση με τα πρωτογενή πλεονάσματα που θα έπρεπε να πετύχει η ελληνική κυβέρνηση, ούτε κάποια δέσμευση για αναδιάρθρωση χρέους. Μνημόνιο 2 Κατά το δεύ…

Περί Σαββόπουλου, προσωπικά...

Αχός βαρύς ακούγεται, πολλά τουφέκια πέφτουν για τη συναυλία του ΣΚΑΪ με τη συμμετοχή του Διονύση Σαββόπουλου...
Οχτώ χωριών χωριάτες γίναμε πάλι οι υπέρ της συναυλίας, οι κατά του ΣΚΑΪ, οι υπερασπιστές του Σαββόπουλου, οι αποκαθηλωτές του Σαββόπουλου και όλοι οι ενδιάμεσοι συνδυασμοί...
Κάποιοι εκφράζουν την άποψή τους κόσμια, κάποιοι άκομψα και κάποιοι άλλοι τους μαλώνουν και τους δείχνουν το δρόμο το σωστό...
Γεμίζουν τα ψηφιακά ντουβάρια με αναλύσεις, σιχτιρίσματα, ύμνους, αναθέματα...

Μεγάλωσα με τον Σαββόπουλο. Πιο σωστά, μεγάλωσα με τα τραγούδια του, να είναι καλά ο θείος μου ο Πλάτωνας που μου έδωσε μία κασέτα του εν μέσω χούντας... 

Προέφηβος τότε, τον τοποθέτησα στην μικρή μου "Κιβωτό" δίπλα στον Ιούλιο Βερν, στον Καραγκιόζη, στις ελληνικές ταινίες με την Καρέζη και τον Αλεξανδράκη, Σάββατο βράδυ στην ΕΙΡΤ, στη μυρουδιά του καφέ και της "Ολντ Σπάις", στο "Ομπλαντί Ομπλαντά" των Μπίτλς, στη "Φαντασία" του Ντίσνεϊ...

Είναι η Κιβωτός που κουβαλ…

Ο Αρχιδάμπουρας

(Εκδοση Β’, αναθεωρημένη και επιμελημένη εκ νέου. Η έρευνα συνεχίζεται!)Στο χώρο της πολιτικής και όχι μόνο, υπάρχει εκείνο το είδος ανθρώπου που θεωρεί ότι έχει μεγάλα, στον υπερθετικό βαθμό, αρχίδια. Ο επονομαζόμενος και Αρχιδάμπουρας. Ο Αρχιδάμπουρας επαίρεται και καμαρώνει για τα πλούσια ελέη που του χάρισε η μητέρα φύση -παρά το επιπλέον βάρος και ενδεχομένως την ορμονική διαταραχή που αυτά συνεπάγονται. Βεβαίως αυτή η αίσθηση, της μεγαλο-ορχίας είναι κατά κανόνα υποκειμενική. Συχνά επίσης τη συνοδεύει, ως ασύνειδος μηχανισμός «νομιμοποίησης», μια εμφανής τάση επιδειξιμανίας: «Τα έχω μεγάλα και στα δείχνω να τα θαυμάσεις». Είναι περιττό ίσως να πούμε οτι πραγματική μεγαλο-ορχία (γνωστή και ως ελεφαντίαση ή λεμφική φιλαρίαση) συνιστά πρόβλημα όπως άλλωστε και ο πριαπισμός ένα είδος διαρκούς στύσης από την οποία έπασχε και ο ιδρυτής της παράταξης στην οποία ανήκει και επίκαιρος, εδώ και μήνες, «αρχιδάμπουρας». (Παρενθετικά να πούμε ότι ο ιδρυτής ουδέποτε πρόβαλε δημοσίως το πρόβλημ…