Το «Εντευκτήριο» του καλοκαιριού

Ελληνική και ξένη ποίηση και πεζογραφία, ζωγραφική και φωτογραφικό ένθετο

Τεύχος 85, Καλοκαίρι 2009, 192 σελ., 12 ευρώ


Έλληνες ποιητές και πεζογράφοι από το κέντρο και την περιφέρεια συναντιώνται και συνομιλούν, μέσω των κειμένων τους, στο νέο, καλοκαιρινό τεύχος του «Εντευκτηρίου» (αριθ. 85, 192 σελ., 12 ευρώ), που μόλις κυκλοφόρησε. Μαζί τους, ξένοι συγγραφείς σε δόκιμες μεταφράσεις.

ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ Ο Διονύσης Καψάλης δημοσιεύει ένα σπονδυλωτό όσο και οικονομημένο «Επιτύμβιο», ο Κύπριος Κυριάκος Χαραλαμπίδης «Πέντε Ιστοριόμυθους», η Δήμητρα Χριστοδούλου επτά νέα ποιήματα με τον γενικό τίτλο «Συνομιλητής επί μακρόν», ο Βασίλης Αμανατίδης «Επτά ελληνικά ποιήματα». Με ποιήματα εισφέρουν στο τεύχος και ο Βασίλης Παπαγιάννης, ο Κυριάκος Συφιλτζόγλου και οι πρωτοεμφανιζόμενοι Στέλλα Γεωργιάδου και Μιχάλης Γκέλης. Ακόμη, ο Κάρολος Τσίζεκ και η Μαρία Καραγιάννη μεταφράζουν απευθείας από το πρωτότυπο ποιήματα του Σλοβάκου Γιαν Ζάμπορ.

Την επαναλαμβανόμενη κακοτυχία ενός μεσήλικα πλέον άντρα αφηγείται το πεζό του Διαμαντή Αξιώτη «Μπίλια στο ζερό»· ο Γιάννης Ευσταθιάδης δημοσιεύει πέντε κείμενα που έχουν ως κοινό θεματικό άξονα τον καθρέφτη· το πορτραίτο ενός εικαστικού καλλιτέχνη που ζωγράφιζε τα σκοτάδια της ψυχής φιλοτεχνεί η Κατερίνα Δασκαλάκη στο διήγημά της «Ο αθάνατος ζωγράφος»· η Σοφία Νικολαΐδου προδημοσιεύει ένα απόσπασμα από το νέο, ανέκδοτο μυθιστόρημά της «Απόψε δεν έχουμε φίλους». Με πεζά συνεργάζονται ακόμη ο Γιάννης Καισαρίδης, ο Κυριάκος Χαρίτος και ο πρωτοεμφανιζόμενος Γιάννης Μαλεζάς. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν όμως και τα μεταφρασμένα διηγήματα του τεύχους: ένα εκτενές πεζό του Χαρούκι Μουρακάμι (μετ.: Γιάννης Θεοδοσίου), ένα συντομότερο αφήγημα του στυλίστα Ουίλλιαμ Τρέβορ (μετ.: Σοφία Γιανναδάκη), καθώς και μια πεζογραφική μινιατούρα του Σέρζι Πάμιες (μετ.: Κωνσταντίνος Παλαιολόγος).

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το δοκίμιο της Αμερικανίδας κοινωνιολόγου Σάσκια Σάσεν, καθηγήτριας στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια, που θίγει ένα εξαιρετικά επείγον ζήτημα: «Μετανάστες και πολίτες στην κοσμοπολίτικη πόλη. Απεθνικοποιώντας την Ευρώπη» (μετ.: Στέργιος Μήτας). Γράφουν ακόμη: ο Βαγγέλης Ραπτόπουλος για τη γνωριμία του με τον Μένη Κουμανταρέα και ο Κυριάκος Ευθυμίου για την περιπλάνησή του στα ίχνη του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν.

ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ Πολυσέλιδη είναι και στο τεύχος αυτό η ενότητα των βιβλιοκρισιών και παρουσιάσεων. Γράφουν: Βαγγέλης Χατζηβασιλείου (για τη Μαρλένα Πολιτοπούλου), Τιτίκα Δημητρούλια (για τον Δημήτρη Νόλλα), Λίνα Πανταλέων (για τον Χριστόφορο Κάσδαγλη), Άκης Δήμου (για τη Λούλα Αναγνωστάκη), Δημήτρης Καλοκύρης (για τον Θέμη Λιβεριάδη), Μιχάλης Μερακλής (για τον Νίκο Λάζαρη), Θωμάς Κοροβίνης (για τον Ζήση Σαρίκα), Θανάσης Ε. Μαρκόπουλος (για τον Αλέξη Ζήρα), Νένα Κοκκινάκη (για τον Γιάννη Βαρβέρη), Ρεββέκα Ανδριανού (για τον Γιώργο Κοροπούλη), Μανόλης Ξεξάκης (για την Κάλλια Παπαδάκη), Γιώργος Ξεινός (για τον Κώστα Πλαστήρα), Βικτωρία Καπλάνη (για τον Ανρί Μισώ), Τούλα Κόντου (για τον Λώρενς Στερν και τον Τζόναθαν Σουίφτ) · ακόμη, ο Ντίνος Χριστιανόπουλος γράφει για το φοιτητικό περιοδικό «Ευμένης» πενήντα χρόνια από την έκδοσή του (1959, δύο τεύχη), ο Δημήτρης Κόκορης σχολιάζει με «Συνοπτικές διαδικασίες» βιβλία των Ξ. Α. Κοκόλη, Ελένης Μερκενίδου, Χάρη Ψαρρά, Σταμάτη Πολενάκη και Δημήτρη Αθηνάκη, ενώ στη στήλη «Βιβλία στο κομοδίνο» ο Γιώργος Κορδομενίδης ρίχνει λοξές ματιές σε μεγάλο αριθμό πρόσφατων εκδόσεων.

ΣΧΟΛΙΟΓΡΑΦΙΑ - ΑΠΟΥΣΙΟΛΟΓΙΟ Στο «Καπνιστήριο», ο Σάκης Σερέφας σχολιάζει με λοξό τρόπο την ταινία του Στέλιου Χαραλαμπόπουλου «Τη νύχτα που ο Φεράντο Πεσσόα συνάντησε τον Κωνσταντίνο Καβάφη»· η Ελένη Κοσμά και ο Στέργιος Μήτας γράφουν για τον αιρετικό Γάλλο συγγραφέα Φρανσουά Καραντέκ· και η Δανάη Οτατζή παρουσιάζει ένα βιβλίο του Γάλλου καθηγητή φιλοσοφίας Βενσάν Ντελακρουά με θέμα τον μύθο του Αχιλλέα.

Στο «Απουσιολόγιο», ο Δημήτρης Κόκορης γράφει για τον Αλέξανδρο Αργυρίου και ο Σταύρος Ζαφειρίου για τον Λεωνίδα Χρηστάκη.

ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ Την ενότητα της λογοτεχνίας σ’ αυτό το τεύχος του «Εντευκτηρίου» κοσμούν μονοτυπίες του Μάρκου Καμπάνη, που τις συμπληρώνουν ένα αυτοσχόλιο του δημιουργού τους κι ένα σύντομο κείμενο της Ειρήνης Οράτη.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΝΘΕΤΟ Στην Camera Obscura, το ένθετο του «Εντευκτηρίου» για τη δημιουργική φωτογραφία, που επιμελείται ο Άρις Γεωργίου, παρουσιάζεται το πορτφόλιο του Φρανσουά Ντελεμπέκ «Γυμνά του σκότους και γυμνά του θέρους». Διερωτάται, μεταξύ άλλων, ο Γκαμπριέλ Μπωρέ σχολιάζοντας τη συγκεκριμένη εργασία: «Ο François Delebecque είναι μήπως ένας από τους σπάνιους, αν όχι τους τελευταίους φωτογράφους οι οποίοι ασχολούνται με το ασπρόμαυρο γυμνό;

Ποιος εξακολουθεί πράγματι σήμερα να επεξεργάζεται αυτό το μοτίβο ωθούμενος από μια αναζήτηση που σχετίζεται κυρίως με τις πλαστικές τέχνες; Ποιος αρέσκεται ακόμη να ενορχηστρώνει τη συνάντηση του φωτός με τις γενναιόδωρες καμπύλες ενός γυναικείου σώματος και να μεταφράζει αυτή τη συνάντηση σε μια κλίμακα ασπρόμαυρων εικόνων;

Αν ο κόκκος αργύρου αναπαράγει εν προκειμένω τον πόρο του δέρματος, ο φωτογράφος μεταρσιώνει επίσης το ανάγλυφο του σώματος κατά το πρότυπο του γλύπτη: μας καλεί να το χαϊδέψουμε με το βλέμμα, όπως ένας Maillol μάς κάνει να θέλουμε να αγγίξουμε με το δάχτυλο τους όγκους που σμιλεύει φιλήδονα.»

Γραφείτε σήμερα συνδρομητές στο «Εντευκτήριο» ή/και (αν εσείς είστε ήδη συνδρομητής) χαρίστε συνδρομές σε αγαπημένα σας πρόσωπα

Τα τέσσερα τεύχη ενός χρόνου κοστίζουν τουλάχιστον 48 ευρώ – Ως συνδρομητές, τα έχετε κάθε τρεις μήνες στο σπίτι σας μόνο με 35 ευρώ ετησίως. Επίσης, μπορείτε να έχετε σημαντικές εκπτώσεις στα βιβλία και τα cd των Εκδόσεων Εντευκτηρίου.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ολα τα Μνημόνια σε πίνακες

Οι Σαϊτάρχες, ο Γαβράς και τα ανεβαστήρια

Ω! Τα Ωραία Μικρά Μαγαζιά του 3%