Με αφορμή την επιστολή Γκρουέφσκι...

...κι επειδή καπνός χωρίς φωτιά δεν υπάρχει!

...κι επειδή αν δεν μάθουμε κάποτε, θα συνεχίσουμε να παθαίνουμε τη μια νίλα μετά την άλλη!

...κι επειδή σε λίγο θα αρχίσουν να μας παίζουν μονότερμα οι Πλεύρηδες και οι Λιακόπουλοι!

...Δεν ανοίγουμε και κανένα βιβλίο να ξεστραβωθούμε;

Οπως:



Βασίλης Γούναρης, Iάκωβος Μιχαηλίδης & Γιώργος Αγγελόπουλος (επιμ.) "Ταυτότητες στη Μακεδονία" (Αθήνα 1997, εκδ. Παπαζήσης). Συλλογή κειμένων για τους Σλαβομακεδόνες της ελληνικής επικράτειας και τις διαδικασίες που καθόρισαν τη διαμόρφωση της (όποιας) εθνοτικής ή εθνικής ταυτότητάς τους. Αναλύσεις για τη γλωσσική ιδιαιτερότητα, την οικονομική βάση της διαμάχης ντόπιων και προσφύγων, τις γαμήλιες ανταλλαγές σε μικτές κοινότητες αλλά και πολιτικά ζητήματα όπως το αυτονομιστικό ρεύμα των αρχών του αιώνα μας ή ο τρέχων μειονοτικός λόγος του "Ουράνιου Τόξου". Σε μια πρώτη μορφή τους, τα κείμενα αποτελούσαν εισηγήσεις του Ερευνητικού Κέντρου του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1995.

Kωνσταντίνος Καραβίδας "Αγροτικά. Μελέτη συγκριτική" (Εν Αθήναις 1931, εκδ. Εθνικόν Τυπογραφείον). Μνημειώδης καταγραφή και ανάλυση των μορφών γαιοκτησίας και κοινωνικής οργάνωσης των διάφορων πληθυσμιακών ομάδων της ελληνικής Μακεδονίας στα χρόνια του μεσοπολέμου. Ειδική αναφορά στη σλαβομακεδονική πολυεστιακή οικογένεια (ζάντρουγκα) και στοιχεία για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες συντελέστηκε η προσφυγική εγκατάταση στην περιοχή.

Δημήτρης Λιθοξόου "Η πολιτική του εξελληνισμού της μακεδονικής μειονότητας στο Μεσοπόλεμο" (περ. Ο Πολίτης, τχ.124, 1993). Δυο ντοκουμέντα από το αρχείο του Ιωάννη Μεταξά, αποκαλυπτικά για την εχθρότητα του κρατικού μηχανισμού απέναντι στο σλαβόφωνο γηγενές στοιχείο της ελληνικής Μακεδονίας.

Todor Simovski "Naselenite mesta vo Egejska Makedonija" (Σκόπια 1978, εκδ. Institut za Natsionalna Istorija). Καταγραφή της δημογραφικής εξέλιξης όλων των χωριών της Δυτικής και Κεντρικής ελληνικής Μακεδονίας από έναν ιστορικό των Σκοπίων γεννημένο στο νομό Πέλλας. Παρόλο που η χρησιμοποιούμενη ορολογία δεν ξεφεύγει από τις εθνικές επιταγές της επίσημης ιστοριογραφίας της ΠΓΔΜ, τα αριθμητικά δεδομένα που παρατίθενται είναι εξαιρετικά ακριβή.

Κυριάκος Πυλάης "Μνήμες-βιώματα-στοχασμοί, 1870-1990" (Αθήνα 1990). Απομνημονεύματα ενός παλαίμαχου σλαβομακεδόνα κομμουνιστή, εθνοσύμβουλου της Φλώρινας στις Κορυσχάδες το 1944. Στοιχεία για τη δραστηριότητα του ΚΚΕ στο Μεσοπόλεμο και την Αντίσταση στην περιοχή, μεταξύ των οποίων και πληροφορίες για τον Αγ.Παντελεήμονα.

>>>

Και καμιά ιστοσελίδα επίσης:

Υπερόπτες των Βαλκανίων

Ο Παπαγάλος

ΑΓΙΟΣ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ - ΒΕΓΟΡΑ


Η ιστορία δύο χωριών



* Στο Ιστορικό Αρχείο του Υπουργείου Εξωτερικών περιλαμβάνεται έκθεση για το Βιλαέτιον Μοναστηρίου με ημερομηνία 16.5.1906 (Φ. 62.4), και θέμα την επίδραση που είχε στα χωριά της περιοχής η δράση των ελληνικών ένοπλων ομάδων. Αναφέρεται το Πάτελι: "20 ορθόδοξες οικογένειες, 170 σχισματικές (μέχρι το Ιλιντεν, 1903)." Στη συνέχεια δηλώνεται ότι "απεσκίρτησαν" και από το 1904- 1906 το ηθικό τους είναι "κατεπτοημένον".
* Ο εμπιστευτικός πίνακας της Γενικής Διεύθυνσης Εποικισμού Μακεδονίας χαρακτηρίζει αμιγώς "σλαυίζουσες" τις 283 οικογένειες του Πάτελι. Δεν βρίσκει ούτε μια "ελληνίζουσα". (αρ. πρωτ. 454/3.3.1924)
* Ο "Κατάλογος των Προσφυγικών συνοικισμών της Μακεδονίας με τας νέας ονομασίας" (ΕΑΠ, Θεσσαλονίκη 1928) αναφέρεται σε εγκατάσταση 308 αμιγώς προσφύγων στη Βεγόρα. Η απογραφή του 1928 αναφέρει 1.501 κατοίκους στον Αγιο Παντελεήμονα και 315 στη Βεγόρα.
* Ενας συγκεντρωτικός πίνακας για την "εθνικοφροσύνη" των κοινοτήτων νομού Φλωρίνης το 1945 αναφέρει: "Αγιος Παντελεήμων. Πληθυσμός 1819. Ελληνικής συνειδήσεως 50. Βουλγαρικής 1619. Ρευστής 150. Σλαβόφωνοι όλοι." Αντιθέτως η Βεγόρα παρουσιάζεται αμιγώς "ελληνική": "Κάτοικοι 557. Ελληνικής συνειδήσεως 557. Σλαβόφωνοι 0). (Αρχείο Φιλίππου Δραγούμη. Γεννάδειος. Υποφ. 69.6)

Σχόλια