Η δύναμη του νέου μέσου

Ολο το ιστορικό για το βίντεο της φρίκης: Εναλλακτική δημοσιογραφία και διάχυση της πληροφορίας: το παράδειγμα του ξυλοδαρμού στο τμήμα Ομονοίας.


Μέσα σε ελάχιστες ημέρες το νέο μέσο κάνει μια ακόμη «επίδειξη δύναμης» σέρνοντας «από τη μύτη» τα παραδοσιακά ΜΜΕ.

Μετά το «για την Αμαλία», το βίντεο του «ελληνικού Αμπου Γκράιμπ» ξεκινά από έναν μπλόγκερ (τον Kabamaru Igano) ο οποίος μάλλον δεν καταλαβαίνει από την αρχή τι είδους θύελλα εξαπολύει ανεβάζοντας το, από την Πέμπτη 14 Ιουνίου, στο YouTube και φτάνει να γίνει πρώτη είδηση στα ελληνικά και ξένα Μέσα.



Παράλληλα, μέσα στο ίδιο χρονικό διάστημα, έχουμε δύο εντελώς αντιθετικά περιστατικά τα οποία όμως έχουν παρόμοια κατάληξη:

Την λογοκρισία ενός εκθέματος στο ArtAthina.

Την εμφάνιση του βίντεο από το «Αμπου-Γκράιμπ» της Ομόνοιας.

Το πρώτο ήθελαν κάποιοι να το εξαφανίζουν. Το δεύτερο νόμιζαν ότι το είχαν καλά κρυμμένο στα κινητά τηλέφωνα της κάστας τους. Και τα δύο τα είδε πολύ περισσότερος κόσμος από ότι θα πίστευαν και στον χειρότερο εφιάλτη τους. Εάν, άνευ λογοκρισίας, το «εθνικό μας αιδοίο» το έβλεπαν στην έκθεση καμιά κατοσταριά άτομα, τώρα το έχουν δει χιλιάδες. Το βίντεο των γουρουνιών το έχουν ήδη δει εκατομμύρια.

Η κατάληξη κοινή.

Ο,τι επιχειρούν να λογοκρίνουν, ο,τι επιχειρούν να αποκρύψουν ή να περιορίσουν σε έναν στενό κύκλο, διαχέεται με απίστευτη ταχύτητα καθώς οι πηγές εκπομπής του πολλαπλασιάζοντας με γεωμετρική πρόοδο.

Η λογοκρισία όχι απλώς δεν λειτουργεί όπως λειτουργούσε αλλά έχει ακριβώς τα αντίθετα από αποτελέσματα.

Η απόπειρα δέσμευσης και ελέγχου της πληροφορίας οδηγεί στην ανεξέλεγκτη διασπορά της.

Ναι! Κάτι έχει ριζικά αλλάξει! Και δεν πρόκειται ποτέ πια να ξαναγίνει το ίδιο!

(Και βέβαια ούτε η λογοκρισία είναι πλέον αυτό που ήταν!)



Λογοκρισίες και αυθαιρεσίες...


...

Η ωμότητα των πραγμάτων


...

ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΙ...ΕΙΝΑΙ ΕΤΣΙ?

...

Μεμονωμένα τα Περιστατικά Αστυνομικής Βίας

...

Την άρση του απορρήτου αυτού που ανέβασε το βίντεο από το ΑΤ Ομονοίας στο youtube ζητά ο εισαγγελέας



...

Σχόλια

  1. To λεω τα τελευταια 2 χρονια που ασχολουμαι με τα blogs και το ιντερνετ...
    Απο εδω μεσα θα ξεκινησουν οι επομενες επαναστασεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μόνο με μια προϋπόθεση Πρέζα .
    Την διαφορετική -απ τον σημερινό τρόπο των ΜΜΕ - διαχείριση της είδησης.
    Αυτό είναι το βασικό όπλο της εξουσίας, και δευτερευόντως η όποια διαρροή στον κόσμο.
    Λυπάμαι αλλά προσωπικά το βλέπω λίγο (έως πολύ) χλωμό.
    Το σλόγκαν της 15λεπτης δημοσιότητας "πιασάρικων" θεμάτων (προς άγρα αναγνωστών) έχει περάσει για τα καλά και σε τούτον τον χώρο.
    Σίγουρα οι ειδήσεις τρέχουν αλλά το κυνήγι τους( ως αυτοσκοπός) μειώνει κατακόρυφα την δυνατότητα παρέμβασης και την ποιοτική σε βάθος χρόνου πίεση στην εξουσία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Νομίζω οτι ο τρόπος με τον οποίο εκτυλίχθηκαν τα γεγονότα καταδεικνύει για άλλη μια φορά την αναγκαιότητα του ελεύθερου διαδικτύου.

    Το χρονικό αυτό της αποκάλυψης, όπως παρατίθεται στον Σμυρναίο, νομίζω θα ήταν καλό αν το προσέθετες στη σειρά των κειμένων σου περί Δεοντολογίας.

    Αν το σκεφτόταν κάποιος δυο φορές και τρείς πριν το σηκώσει στο νετ από φόβο μήπως βρεθεί μπλεγμένος; Από φόβο μήπως προσβάλλει τα προσωπικά δεδομένα τρίτου προσώπου, μήπως καταστρατηγήσει κάποιο τεκμήριο αθωότητας; Άραγε θα το ανεβάζε ο ίδιος επώνυμα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εεεε χμμμ δεν 'ήθελα να το θέσω στην προηγούμενη τοποθέτηση μου αλλά ευκαιρίας δοθείσης ( οι σκιές μιλάν)
    όταν λοιπόν έγραψα περί ποιοτικής παρέμβασης αυτό ακριβώς εννοούσα.
    ΕΑΝ λοιπόν είχαμε αίσθηση του τι ακριβώς κάνουμε θα είχαμε "σβήσει" τα πρόσωπα των βασανισθέντων.
    Η αν θέλεις να το πάω και παρακάτω ( πράγμα που με στεναχωρεί ιδιαίτερα) εάν δεν ήταν Αλβανοί και ήταν Έλληνες κανένας δεν θα τολμούσε να δείξει(και ορθώς)τα πρόσωπα τους φόρα παρτίδα.
    Αλλά΄ είπαμε. Πάσχουμε ήδη από τις ασθένειες των ΜΜΕ.
    ΜΜΕ που στόχο έχουν τον εντυπωσιασμό στην μετάδοση της είδησης και ΟΧΙ (ενδεχομένως σωστά) την παρέμβαση στα κοινά. Αυτό είναι μέλημα των πολιτών αφού ακούσουν την είδηση.
    Εμείς λοιπόν ποιόν ρόλο θέλουμε να παίξουμε?
    Ναι στην δεοντολογία λοιπόν και στον "κόπο" που αυτή επιβάλει στην μετάδοση και στην διαχείριση της είδησης.
    ΥΓ .Έχοντας σαν παράδειγμα την αστραπιαία μετάδοση της είδησης αλλά και την θέση που εκφράστηκε από το σύνολο σχεδόν των μπλόγκερ ( συμπεριλαμβανομένου και εμού)είναι ανάγκη να καταλάβουμε τον ΤΕΡΑΣΤΙΟ κίνδυνο να γίνουμε εισαγγελείς Ευαγγελάτοι στην θέση του.
    Κανείς μας δεν έλεγξε την αυθεντικότητα του βίντεο παραγνωρίζοντας την ευκολία της δημιουργίας του, ακόμη και από παιδιά 18 χρονών.
    Ευτυχώς που δεν γίναμε ρόμπες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καπετάνιε,

    παρακολουθώ τον συλλογισμό σας και δεν σας κρύβω πως χθες το απόγευμα παρόμοιες σκέψεις με προβλημάτισαν κάμποσο.

    Όταν είδα το βίντεο πρώτη φορά στο youtube, πριν η δημοσιοποίηση του πάρει τη μορφή χιονοστιβάδας, η πρώτη ενστικτώδης μου αντίδραση ήταν να το ανεβάσω στο μπλογκ μου.

    Σε δεύτερο χρόνο κατέβασα το ποστ, λόγω ακριβώς αυτών των ερωτημάτων στο πρηγούμενο σχόλιο, για να το ανεβάσω ξανά μόνο όταν είδα την είδηση στο in.gr συνοδευόμενη από φωτογραφία.

    Δεν ξέρω...απαιτεί η διαχείριση τέτοιων πληροφοριακών βομβών πολλή προσοχή και υπευθυνότητα και, ίσως απαραίτητα πια, τεχνολογική εξειδίκευση (για την αλλοίωση των χαρακτηριστικών του προσώπου, εν προκειμένω)

    Μακάρι να διαψευστείτε στους φόβους σας. Το εύχομαι ειλικρινά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. κι αν μου επιτρέπεται μια πραγματική, ουχί ρητορική ερώτηση:

    αν στο βίντεο αντί για 3 αστυνομικούς υπήρχαν 3 μέλη οικολογικής, ας πούμε, οργάνωσης που ξυλοκοπούσαν έναν αβοήθητο ΜΑΤατζή, θα αφιέρωναμε με τον ίδιο τρόπο χώρο και ποστ;

    Και ρωτώ, φέρνοντας σε παραλληλία το περιστατικό του βίντεο με το υποθετικό αυτό σενάριο, όχι φυσικά ως προς τις συνθήκες τέλεσης των γεγονότων αλλά ως προς τις παραμέτρους αναπαραγωγής του συμβάντος στα μπλογκ, αυτήν δλδ των προσωπικών δεδομένων, του τεκμηρίου αθωότητας, της διασποράς της είδησης σε χρόνο ντε-τε.

    Θα με ενδιέφερε ν' ακούσω απόψεις για το θέμα αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @Kapetanios"ΥΓ .Έχοντας σαν παράδειγμα την αστραπιαία μετάδοση της είδησης αλλά και την θέση που εκφράστηκε από το σύνολο σχεδόν των μπλόγκερ ( συμπεριλαμβανομένου και εμού)είναι ανάγκη να καταλάβουμε τον ΤΕΡΑΣΤΙΟ κίνδυνο να γίνουμε εισαγγελείς Ευαγγελάτοι στην θέση του." Συμφωνώ απολύτως!

    @Σκιες οντως είναι περίπλοκο το ζήτημα για την αλλοίωση προσώπων...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ναι, έχετε δίκιο. Πέρα από αυτώ καθ' εαυτώ το επεισόδιο ανοίγει διάπλατα τη συζήτηση περί Δεοντολογίας.

    Εκείνο βέβαια που είναι για γέλια είναι η σιγουριά των καναλιών ότι όλα ξεκίνησαν από το indymedia (των "αναρχικών"). Που φυσικά δεν είναι αλήθεια.

    Ας παρακολουθήσουμε λίγο το φαινόμενο. Θα έχει "ουρά". Με δεκάδες άλλα βίντεο ακόμη και βιασμών μέσα σε τμήματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Η λογοκρισία δεν είναι ό,τι ήταν. Κι όμως θα βρεθεί κι εκείνος ο τρόπος ελέγχου συνειδήσεων. Ακόμα και αν όλοι αποκτήσουν πρόσβαση στο διαδικτυο, θα βρουν μία μέθοδο να την ελέγξουν. Είμαι απαισιόδοξος.

    Δε βλέπω επαναστάσεις, αλλά ένα ακόμα εναλλακτικό μέσο ενημέρωσης ακι επικοινωνίας που κανένα συμβατικό μέσο δεν παρέχει. Η προάσπιση της ελευθερίας του διαδικτύου είναι από σήμερα η αυριανή ενημέρωση και η μελλοντική υπεράσπιση της ελευθερίας στην έκφραση. Η αναρχία του ιστοχωριού, μας παρέχει όλα τα εχέγγυα της γνήσιας και πλουραστικής δμηοκρατίας. Αρκεί να την υπερασπίσουμε, αρκεί να βγούμε διεκδικητικά ενάντια σε κάθε αστυνομική ή ηλεκτρονική βία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. http://openitnow.blogspot.com/2007/06/blog-post_3135.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. οι σκιές μιλάν said...
    κι αν μου επιτρέπεται μια πραγματική, ουχί ρητορική ερώτηση:

    αν στο βίντεο αντί για 3 αστυνομικούς υπήρχαν 3 μέλη οικολογικής, ας πούμε, οργάνωσης που ξυλοκοπούσαν έναν αβοήθητο ΜΑΤατζή, θα αφιέρωναμε με τον ίδιο τρόπο χώρο και ποστ;

    Και ρωτώ, φέρνοντας σε παραλληλία το περιστατικό του βίντεο με το υποθετικό αυτό σενάριο, όχι φυσικά ως προς τις συνθήκες τέλεσης των γεγονότων αλλά ως προς τις παραμέτρους αναπαραγωγής του συμβάντος στα μπλογκ, αυτήν δλδ των προσωπικών δεδομένων, του τεκμηρίου αθωότητας, της διασποράς της είδησης σε χρόνο ντε-τε.

    Θα με ενδιέφερε ν' ακούσω απόψεις για το θέμα αυτό.

    >>>

    Ειλικρινά δεν έχω απάντηση.
    Είμαι όμως σίγουρος ότι θα έβγαινε στον αέρα από κάποιους. Από εδώ και πέρα όλα θα βγαίνουν στον αέρα. Δεν ξέρω πόσο χώρο θα του αφιέρωναν οι ιστολόγοι. Ισως περισσότερο ίσως λιγότερο.
    Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής (χωρίς να είμαι βέβαιος) λιγότερο!
    (Και πάντως οι κάμερες πάνω στις κολώνες θα αφιέρωναν πολύ περισσότερο χώρο στους σκληρούς δίσκους της ΓΑΔΑ!)
    Όμως επειδή δεν αποτελούμε ένα ενιαίο, οργανωμένο σύνολο πραγματική απάντηση δεν υπάρχει. Το κάθε τι θα μετριέται πλέον αφού συμβεί!

    Καθώς φαίνεται διαμορφώνεται μια νέα πραγματικότητα που δεν μπορούμε εύκολα να προδιαγράψουμε. Η διασπορά των ειδήσεων θα γίνεται σε χρόνο ντε-τε χωρίς να εξετάζονται από τον καθένα τα τεκμήρια αθωότητας. Όμως όταν αυτό δεν γίνεται καν από συντεταγμένα όργανα γιατί ζητάμε να γίνουν από μεμονωμένους πολίτες;


    Τεράστιο θέμα. Απέραντη και η ζούγκλα στην οποία μπαίνουμε (μπήκαμε ήδη!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Και κάτι ακόμη:

    Νομίζω ότι το παράδειγμά σου «3 οικολόγοι δέρνουν έναν ΜΑΤατζή» μοιάζει με το παράδειγμα που ορίζει το τι είναι είδηση: «ένας σκύλος που δαγκώνει έναν άνθρωπο ή ένας άνθρωπος που δαγκώνει έναν σκύλο;».

    (Προς θεού δεν εξομοιώνω τον ΜΑΤτζή με σκύλο…)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου