Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

η ιστορία τους: ΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΓΑΜΟΣ

«Την εποχή που έγραφα τη μουσική του Ματωμένου Γάμου, δυο μήνες πριν από την παράσταση του στο θέατρο- την άνοιξη του 1948, στο ίδιο θέατρο, μιλούσα για πρώτη φορά στους Αθηναίους για το σύγχρονο λαϊκό τραγούδι, το Ρεμπέτικο. Κι όπως ο Γκάτσος θέλησε να μεταφυτέψει τις Ισπανικές προσωδίες στους λαϊκούς ποιητικούς ρυθμούς της γλώσσας μας, έτσι κι εγώ προσπάθησα να προεκτείνω τους ρυθμούς αυτούς στις παντοτινές πηγές της νεοελληνικής ευαισθησίας».
Σημειώσεις του ίδιου του Μάνου Χατζιδάκι το 1965 για το έργο του Λόρκα που πρωτοπαρουσιάστηκε στην Ελλάδα το 1948 από το Θέατρο Τέχνης, σε μετάφραση-στίχους Νίκου Γκάτσου, σκηνοθεσία Κάρολου Κουν και σκηνικά κοστούμια του Γιάννη Τσαρούχη με τους: Βάσω Μεταξά, Έλλη Λαμπέτη, Βασίλη Διαμαντόπουλο και Δημήτρη Χατζημάρκο στους κύριους ρόλους.

Ο Λόρκα φαίνεται να είχε μια μυθική διάσταση στα μάτια του νεαρού και ανήσυχου τότε συνθέτη, στα σκοτεινά χρόνια της δεκαετίας του 40 όπως και για τον Γκάτσο που μες τα χρόνια της κατοχής άρχισε τη μετάφραση του Ματωμένου Γάμου. «…κι όλοι οι φίλοι του ζούσαμε καθημερινά τις δυσκολίες του, τις αμφιβολίες του, για τον κάθε στίχο, την κάθε λέξη χωριστά, μα και τις υπέροχες στιγμές που τελειωμένοι στίχοι ερχόντουσαν στ΄ αυτιά μας –ήχοι μαγικοί πρωτοφανέρωτοι, πανάκριβα διαμάντια στην καρδιά μας, στολίδια ανεπανάληπτα στον Λόγο τον Ελληνικό, χωρίς να υποψιαζόμαστε κείνα τα χρόνια, πως η δουλειά του φίλου μας θα ξεπερνούσε τα όρια μιας δυνατής στιγμής και θα ’φτιαχνε τη μικρή της ιστορία».

Στο ίδιο σημείωμα ο Μάνος Χατζιδάκις δείχνει πόσο τον επηρέασε αυτή η εργασία που βίωνε με τους ξεχωριστούς φίλους του. Το 1945 «χωρίς να πάψουμε ούτε στιγμή να τη μιλάμε και να τη λέμε σαν προσευχή, κι όλοι μαζί, στο γραφικό τότε πατάρι του Λουμίδη, με τον Ελύτη, τον Τσαρούχη, τον Μόραλη, τον Βαλαωρίτη κι άλλους φίλους συντροφιά, να ζούμε σελίδα με σελίδα ένα έργο κι έναν ποιητή». Είκοσι χρονών τότε «ζούσα, ρουφούσα θα ’λεγα τις στιγμές των φίλων μου, με την ίδια ανάγκη που ’χα να πιω νερό, να κοιμηθώ και να υπάρξω- ενώ προσπαθούσα να τους μεταδώσω τους ήχους, που ΄χαν στο μεταξύ γεννηθεί μέσα μου, πότε διηγώντας τους και πότε σιγοτραγουδώντας. Η μουσική είχε αρχίσει να σχηματίζεται μέσα μου, με την ίδια δυσκολία που εκείνη την εποχή προσπαθούσαμε να υπάρχουμε».

Το Θέατρο Τέχνης επανέλαβε τον «Ματωμένο Γάμο» το 1955 ενώ η μουσική του Μ. Χατζιδάκι χρησιμοποιήθηκε από πολλούς άλλους θιάσους για το ανέβασμα του «Ματωμένου Γάμου» του Λόρκα, με σημαντικότερες παραστάσεις εκείνη των Κατίνας Παξινού και Αλέξη Μινωτή το 1970, και δέκα χρόνια μετά του Αλέξη Σολομού με το Εθνικό Θέατρο.

Σχόλια

  1. «Τέσσερις θεατρικοί μύθοι» είναι ο τίτλος των δύο συναυλιών που θα δώσει το μουσικό σύνολο Μάνος Χατζιδάκις τον Αύγουστο, συνεργαζόμενο με δυο από τους σημαντικότερους σύγχρονους ερμηνευτές, τον Μανόλη Λιδάκη και τον Αλκίνοο Ιωαννίδη. Στις 24/8 στη Ρωμαϊκή Αγορά και στις 30/8 στη Μονή Λαζαριστών στη Θεσσαλονίκη θα παρουσιάσουν για πρώτη φορά μαζί τέσσερα έργα του κορυφαίου συνθέτη που γράφτηκαν για το θέατρο: «Ματωμένος Γάμος», «Κύκλος με την Κιμωλία», «Παραμύθι χωρίς όνομα» και «Καπετάν Μιχάλης». Ο «Καπετάν Μιχάλης» θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά με την πρωτότυπη ενορχήστρωση του, ενώ ο «Ματωμένος Γάμος» με την τελευταία γραφή του δημιουργού του, για τσέλο και πιάνο.

    Στις 26/8 στις Πρέσπες της Φλώρινας, οι δυο ερμηνευτές αλλά και η Έλλη Πασπαλά θα παρουσιάσουν τον «Ματωμένο Γάμο», το «Παραμύθι χωρίς Όνομα», τον «Καπετάν Μιχάλη» και τον «Μεγάλο Ερωτικό», υπό την διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού.

    Μουσικό σύνολο Μάνος Χατζιδάκις: Μίλτος Παπαστάμου (βιολί - μαντολίνο), Ιρίνα Βαλεντίνοβα (πιάνο harpsicord), Στέλλα Κυπραίου (κιθάρα - λαούτο), Νίκος Γκίνος (κλαρινέτο), Γιώργος Καλούδης (βιολοντσέλο - κρουστά), Κώστας Θεοδώρου (κοντραμπάσο- κρουστά), Μαρία Μπιλντέα (άρπα), Γιάννης Ηλιόπουλος (κιθάρα), Σωκράτης Άνθης (τρομπέτα).

    Η ενορχηστρωτική επιμέλεια είναι του Νίκου Κυπουργού.

    Από εδώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Παγκόσμια Διακήρυξη για την Πληροφόρηση και τη Δημοκρατία

Η Διακήρυξη έγινε ομόφωνα δεκτή από την Information and Democracy Commission H Επιτροπή αποτελείται από 25 μέλη: Amartya Sen, Joseph Stiglitz, Mario Vargas Llosa,  Hauwa IbrahimEmily BellYochaï BenklerTeng BiaoNighat DadCan DündarPrimavera de FilippiMireille Delmas-MartyAbdou DioufFrancis FukuyamaUlrik HaagerupAnn Marie Lipinski,Adam MichnikEli PariserAntoine PetitNavi PillayMaria RessaMarina WalkerAidan White και Mihaïl Zygar.
Πηγή: RSF
Μετάφραση: Anemosnaftilos
Προοίμιο
Ο παγκόσμιος χώρος επικοινωνίας και πληροφόρησης είναι κοινό αγαθό της ανθρωπότητας και πρέπει να προστατεύεται ως τέτοιο. Η διαχείρισή του είναι ευθύνη ολόκληρης της ανθρωπότητας, μέσω δημοκρατικών θεσμών, με στόχο τη διευκόλυνση της πραγματικής επικοινωνίας μεταξύ ατόμων, πολιτισμών, λαών και εθνών, στην υπηρεσία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της πολιτικής συναίνεσης, της ειρήνης, της ζωής και του περιβάλλοντος.

Ο παγκόσμιος χώρος επικοινωνίας και πληροφόρησης πρέπει να εξυπηρετεί την …

Οι Σαϊτάρχες, ο Γαβράς και τα ανεβαστήρια

Ενας ελαφρύς κυματισμός παρατηρήθηκε στον απέραντο βάλτο της ελληνικής "ενημέρωσης" με την "γκάφα" της "είδησης" για το "θάνατο" του Κώστα Γαβρά, στις 30 Αυγούστου.
Η ιστορία λίγο πολύ γνωστή. Ενας ιταλός δάσκαλος-δημοσιογράφος υποδυόμενος  στο Twitter την ελληνίδα υπουργό Πολιτισμού "ανακοινώνει" το θάνατο του σκηνοθέτη. Μεγάλα ξένα Μέσα και σχεδόν ΟΛΑ τα ελληνικά αναμεταδίδουν το ψεύτικο tweet και θρηνούν για τον "μακαρίτη". Η απάτη αποκαλύπτεται σχεδόν αμέσως από ένα αμερικανικό site και σχεδόν ταυτόχρονα από την ΕΡΤ δημοσιογράφοι της οποίας επικοινωνούν με το Γαβρά. Την ίδια στιγμή τα όρνεα των ιδιωτικών τηλεοράσεων εξαπολύουν επιθέσεις κατά της υπουργού Πολιτισμού καλώντας την να παραιτηθεί.
Το θέμα παίρνει διαστάσεις καθώς οι χρήστες των κοινωνικών δικτύων κονιορτοποιούν για μία ακόμη φορά την ούτως ή άλλως μηδαμινή αξιοπιστία των ελληνικών ΜΜΕ και των "λειτουργών" τους.
Κάποιοι, οι πιο ρομαντικοί, απαιτούν μ…

Ολα τα Μνημόνια σε πίνακες

Της Ελενας Κάππα


Σήμερα η εφημερίδα Αυγή δημοσιεύει έναν συγκριτικό πίνακα των τριών Μνημονίων, ο οποίος ενόψει της προεκλογικής περιόδου είναι βέβαιο ότι θα αποβεί εξαιρετικά χρήσιμος. Ο πίνακας περιλαμβάνει το συνολικό ύψος των πρόσθετων μέτρων κατά τη διάρκεια της συμφωνηθείσας περιόδου, το ύψος των μέτρων κατανεμημένο σε ετήσια βάση, το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων, τη προσαρμογή του ετήσιου κόστους των μέτρων λόγω ελάφρυνσης των πρωτογενών πλεονασμάτων, την εξοικονόμηση του κόστους λόγω και αναδιάρθρωσης  χρέους την τριετία 2016-2018 και τέλος τη προσαρμογή του ετήσιου κόστους λόγω και αναδιάρθρωσης του χρέους. Μνημόνιο 1 Το συνολικό ύψος των πρόσθετων μέτρων στη διάρκεια 2,4 ετών (2010-2012) ανήλθε σε 40,6 δις ενώ το ύψος των μέτρων σε ετήσια βάση έφτασε τα 16,9 δις. Κατά τη διάρκεια του πρώτου μνημονίου δεν υπήρξε συμφωνία σε σχέση με τα πρωτογενή πλεονάσματα που θα έπρεπε να πετύχει η ελληνική κυβέρνηση, ούτε κάποια δέσμευση για αναδιάρθρωση χρέους. Μνημόνιο 2 Κατά το δεύ…